راز پشت فروش ۱۲۰ میلیون نسخه‌ای GTA V چیست؟

0
221

[ad_1]

قطار موفقیت GTA V بعد از گذشت نزدیک به ۷ سال هنوز تصمیم ندارد از حرکت بایستد. برگ برنده راکستار در یک دهه اخیر حالا مرز فروش ۱۲۰ میلیون نسخه را هم رد کرده است. با خواندن این آمار، اولین سوالی که در ذهن بسیاری احتمالا شکل می‌گیرد این است که GTA V چطور توانسته این چنین تاریخ ساز شود؟ پاول تاسی (Paul Tassi)، نویسنده وبسایت فوربز در یادداشتی کوتاه به این موضوع پرداخته است. پس در ادامه همراه باشید تا نوشته او را بخوانیم.


هر چند ماه یک‌بار بدون استثنا، یکی از این دو جمله تیتر اول رسانه‌های خبری می‌شود. اینکه GTA V با فروش ۵ تا ۱۰ میلیون نسخه دیگر، همچنان در صدر پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ باقی مانده یا اینکه GTA V یکی از بازی‌های پرفروش ماه بوده است آن هم در حالی که ۷ سال از عرضه‌اش می‌گذرد.

مورد دوم همین هفته پیش اتفاق افتاد و آمار رسمی NPD نشان می‌داد که جی‌‌تی‌ای ۵ بار بعد از آگوست سال گذشته، توانسته در بین پنج بازی پرفروش ماه قرار بگیرد. با استناد به آخرین آمار، ۱۲۰ میلیون نسخه از GTA V به فروش رفته و هر بازی دیگری در تاریخ را با فاصله‌ای قابل توجه پشت سر گذاشته است.

بازی GTA V

هر موقعی که چنین اتفاقی می‌افتد، همیشه از خودم یک سوال می‌پرسم. چرا؟ چرا این بازی؟ چرا GTA V تا این اندازه موفق است؟ و حتی بعد از ۱۰ سال کار در این صنعت به عنوان تحلیلگر، هنوز نمی‌توانم این معما را رمزگشایی کنم.

بگذارید شفاف صحبت کنم، هیچ بازی‌ای در تاریخ حتی به موفقیت GTA V نزدیک هم نیست. در ادامه می‌توانید لیست ۲۰ بازی پرفروش تاریخ جهان را ببینید.:

۲۰ بازی پرفروش تاریخ

این جدول نکات بسیاری دارد اما مهم‌ترین آن‌ها این است که:

ماینکرفت و تتریس از لحاظ فروش بالاتر از GTA 5 هستند اما آن‌ها همچنین روی یک دنیا پلتفرم مختلف عرضه شدند و قیمت‌گذاری آن‌ها هیچ وقت حتی نزدیک به ۶۰ دلار هم نبوده است. چنین موضوعی در مورد پابجی هم صدق می‌کند که قیمتی به مراتب پایین‌تر دارد.

بازی‌هایی چون Wii Sports ،Wii Sports Resort ،Wii Fit ،Mario Kart Wii و Mario Kart 8 هم فروش بسیار بالایی دارند چرا که در باندل‌های مختلفی از کنسول‌های Wii یا Wii U یا سوییچ حضور داشتند. در واقع این بازی‌ها همراه با خود کنسول به فروش می‌رسیدند.

این مطلب را هم ببنید
اولین واکنش استریمرها نسبت به خبر انتشار بازی VALORANT

اولین عنوانی که در این لیست همراه با کنسول عرضه نشده و به نوعی می‌توان آن را با بازی بزرگی چون GTA V مقایسه کرد، احتمالا Skyrim با فروش ۳۰ میلیون نسخه است که البته حدس می‌زنم مقدار آن بعد از چند عرضه دوباره اخیر بیشتر باشد. اما همچنان این رقم تنها یک چهارم فروش GTA 5 در بیش از ۶ سال است. Red Dead Redemption 2 هم یک موفقیت تجاری تمام عیار برای راکستار بود اما تنها توانست ۳۰ میلیون نسخه بفروشد و در انتهای لیست قرار بگیرد.

بازی Skyrim

پس چرا جی‌تی‌ای ۵ توانسته تا این حد بفروشد و حتی تا به امروز هم به فروش خودش ادامه دهد؟ همان‌طور که گفتم این چیزی است که سال‌هاست تلاش می‌کنم متوجه شوم اما من همه پاسخ‌ها را ندارم. بهترین دلایلی که می‌توانم پیدا کنم، موارد زیر هستند.

GTA V یک بازی‌ پیش‌فرض ایده‌آل است

بیاید فرض کنیم شما یک گیمر معمولی هستید که یکی از کنسول‌های X یا Y را در مقطعی از طول عمرش خریداری کردید. اولین عنوانی که برایش می‌خرید چیست؟ برای بسیاری از گیمرها، جواب این سوال با قاطعیت عجیبی GTA 5 است. این بازی برای هر کسی چیزی برای ارائه کردن دارد. ساخته استثنایی راکستار بخش داستانی خوب و مناسبی دارد و آنقدر آزادی به مخاطب می‌دهد تا هر طور که می‌خواهد بازی کند.

بخش آنلاین سالم و متمرکز روی گرایندینگ (انجام یک کار تکراری برای گرفتن آیتم‌ها و لوت بهتر) دارد که البته اگر بخواهید در آن جا هم می‌توانید همه‌چیز را بهم بریزید. در بین حالت‌های بازی بخش آنلاین، مسابقات Deathmatch، مسابقات رانندگی، برنامه‌های دزدی و لیستی بی‌انتها از فعالیت‌های مختلف دیده می‌شود. به عبارتی بازی دارای صدها ساعت محتوا است، آن هم برای فرانچایزی که همه آن‌ را می‌شناسند و دوست دارند. پس چرا کسی آن را نخرد؟

بیشتر بخوانید:

بازی به صورت گسترده‌ روی دو نسل عرضه شد

GTA 5 همان زمانی که برای اولین بار در پایان عمر کنسول‌های ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ منتشر شد، بازی بزرگ و موفقی بود. اما با این وجود یک‌سال بعد از عرضه کنسول‌های جدید، با نسخه بازسازی شده‌ای از GTA V بازگشت که بسیاری را به خرید دوباره بازی برای کنسول‌های جدید ترغیب کرد. کمی بعد از آن نسخه کامپیوتر بازی منتشر شد و به همین شکل پلتفرم‌های مقصد گسترش پیدا کردند. زمان‌بندی همه این کارها بی‌نقص بود چرا که GTA 5 به عنوانی پرفروش و موفق روی هر دو نسل کنسول تبدیل شد و بسیاری را مجبور کرد دو نسخه از بازی را بخرند، حدقل!

این مطلب را هم ببنید
خانه بمانید و گیم بازی کنید
GTA Online
بخش آنلاین GTA V بزرگتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم

پیش نمی‌آید که هر روز و به صورت مرتب در مورد بخش آنلاین بازی بشنوید اما با این وجود میلیون‌ها گیمر هر سال، میلیون‌ها ساعت وقت پای بازی می‌گذارند و میلیون‌ها دلار خرج آن می‌کنند. راکستار به طور کامل بیخیال ساخت محتوا برای بخش تک‌نفره شده تا بتواند تنها و تنها با آپدیت‌های مداوم از GTA Online پشتیبانی کند.

هر چند که برخی از این بروزرسانی‌ها با جنجال‌هایی از تقلب گیمرها گرفته تا پرداخت‌های درون برنامه‌ای گران بازی همراه است، اما بخش آنلاین GTA 5 در این صنعت غولی بی‌شاخ و دم است که بسیاری از ما مثل من، آن را با وجود بازیکنان زیادش نادیده می‌گیریم. همچنین ساختار بازی این مزیت را دارد که به بازیکنانی که کار می‌کنند، پولی پاداش می‌دهد که با آن بتوانند هر چیزی را که می‌خواهند بخرند و مجبور نباشند مثل خیلی از بازی‌های لوت‌محور امروزی، امیدشان به باز شدن جعبه‌هایی به صورت شانسی و اتفاقی باشد.

این‌ها دلایلی بودند که به ذهن من می‌رسیدند و راستش را بخواهید هنوز کافی نیستند تا بتوانم فروش ۱۲۰ میلیون نسخه‌ای بازی، یعنی ۴ برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب قابل مقایسه با آن را درک کنم. هر چند عامل و دلیلی که پیدا کنم، هنوز نمی‌توانم چنین مقیاس بزرگی را بفهمم. مشتاق شنیدن تئوری‌های دیگر هستم اما این یکی از عجیب‌ترین رکوردهای تاریخ ویدیو گیم و حتی صنعت سرگرمی است، چرا که GTA 5 بیشتر از هر کتاب، آلبوم موسیقی و فیلمی در تاریخ درآمد داشته است.

چطوری واقعا؟ راکستار چطوری این کارو می‌کنی؟

منبع: Forbes

.کپی شد

https://vgto.ir/2ws

[ad_2]

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید